Przy pomocy narzędzia ilustracji fotograficznej Dorothée von Rechenberg bada i bawi się sposobami postrzegania.
Artystka prezentuje cykl Stół (2013) oraz Sceny (2010–12). Prace, które powstały w ciągu ostatnich dwóch lat, są rezultatem jej nieustającej dyskusji z filmowym materiałem źródłowym, ale także jej pasji dla filmu i narracji. W Scenach obrazy poruszają się, tworząc film w umyśle oglądającego. Prowadzi to do złudnego wrażenia, że widz widział już oglądany obraz, czego przyczyną jest jego swojskość. Mimo, że są one stworzone z zupełnie różnych źródeł filmowych i ułożone jeden na drugim, w wielu warstwach. Dorothée von Rechenberg uświadamia nas w kwestii specjalnego związku pomiędzy obrazem fotograficznym, a filmowym. Jej najnowszy cykl Stół dotyczy nieustannie powracającego tematu – spotkania ludzi przy stole. Stół staje się centrum zróżnicowanych ludzkich interakcji. Skupienie uwagi na gestach, dłoniach, ramionach i częściach ciała staje się abstrakcyjną formą geometryczną, pełną symboli i sugestii. Oryginalną choreografią dla dłoni i ramion.
Sibylle Feucht, DAS ESZZIMMER
Artystka o śląskich korzeniach, urodzona w Niemczech na stałe mieszka w Bazylei. Tworzy w nurcie fotografii artystycznej, nie cofając się przed konceptualnym eksperymentem. Jej fotografie pozostają w silnym związku z filmem. Grupowanie postaci, narracja sytuacyjna, sekwencje opowieści, aby wywołać jakąś historię lub stworzyć relacje obiektów/znaków, bardzo różnią prace Dorothee od tradycyjnych zdjęć. W 2010 artystka rozpoczęła prace nad cyklem opartym na montażu cyfrowym. Punktem wyjścia stały się czarno-białe filmy z lat 40 i 50-tych, z których bezpośrednio fotografowane sekwencje były zestawiane przez artystkę z fragmentami jej własnych zdjęć. Nostalgiczne, staroświeckie przedmioty i sylwetki kobiet stojących tyłem przywołują obrazy Caspara Davida Friedricha.
Katarzyna Haber-Pułtorak